Het album STADAARNIETZODOEIETS is af! Man. Vet geworden hoor. En 2 februari komt ‘ie uit. Dat duurt dus nog wel even, maar voor nu is er dit how-it’s-made blog: de Fokko album edition.

Begin 2017 woonde ik in Breda en schreef ik in een maand of drie heel veel rocknummers. Ik had geen band en liet het maar even zo. Soms als er mensen langskwamen liet ik ze wat horen. Dan vroegen de mensen ‘leuk, wat ga je er mee doen?’ en zei ik ‘weet ik niet, ik heb even geen band, dus.’ Daarna aten we een Bossche Bol in het kunstgras want dat had ik.
Die zomer verhuisde ik met vriendin naar Zwolle, vlakbij Kampen. In Kampen wonen muziekvrienden Emiel van den Berg (bas), Jurro Brouwers (lead gitaar) en Gelke Boontje (drum). Voorstelrondje: Emiel is een even grote Weezerfan als ik en kan heel veel maar vooral ook goed bassen. Jurro shred net zo lief metalsolo’s als ‘ie Bee Gees koortjes zingt. Met Gelke zit ik al langer in bands, hij drumde ook op de drie akoestische EP’s en leerde me ooit hoe dat ene drumintro van dat nummer van Queens of the Stone Age gaat.
Begin 2018 vroeg ik de mannen om bier te drinken en wat nummers door te spelen in Emiels oefenruimte. Dat was te gek! Versterkers op 11, bambambam. De week erop had ik in een soort manische bui al een ambitieus bandplan in elkaar getimmerd. We gingen ervoor, het werd serieus bierdrinken nu.
Ik zocht contact met producer Guido Aalbers en hij wilde wel helpen met het album. Guido en ik gaan ver terug, helemaal naar mijn eerste plaat (van Jeremy’s, rond 1934), dat vond ik een mooi idee. Hij eet alleen maar Thaïs en tosti’s en in de chillruimte van zijn studio kun je Mariokarten. We namen in maart alvast twee nummers op: Stadaarnietzodoeiets en In De Sportschool. Voor het artwork benaderde ik oude vriend Peter Palland (@paperpalland voor je insta), die sindsdien op meerdere manieren erg betrokken is bij het album en hoofdverantwoordelijk voor de fokkosokstickers (sokko’s). Clipmaker Timo Hensen dacht ook mee en maakte eigenhandig de twee videoclips. Funfact#1 het lichaam van Stadaarnietzodoeiets behoort toe aan Meppels male model William Mank. Funfact#2 de clip van In De Sportschool was eerst met ‘echt’ bloed, maar is na wat braakneigingen bij testpubliek toch groen gemaakt.
In april en mei gooiden we die singles de wereld in en werden we geselecteerd voor de Popronde. Ondertussen kwamen de eerste optredens aanwaaien via de liedjesmakers van indierockband You Should Get To Know Us. Dat was leuk en gezellig en we groeiden als band en kwamen bijna te laat in België toen die ene keer maar die dingen gebeuren en was geen probleem.
We begonnen onze live set met tien nummers. Dat was misschien toch een beetje weinig voor een hele plaat, kwamen we achter. Ons eerste optreden (19 april, Vondelbunker, Amsterdam) duurde nog geen half uur, aangezien geen enkel nummer boven de drie minuten uit kwam. Voor het volgende optreden probeerden we een cover uit: Ik Hou Van Jou (Maribelle, NSF 1984, jwt). Snel schreef ik er twee tracks bij: een psychedelische dromerige en een punknummer over niet kunnen ontspannen met je broek aan. Na wat aarzelen durfde ik electrokoningin Aafke Romeijn te vragen om eens samen te gaan zitten. Ik ben al langer fan van Aafkes teksten, stijl en grapjes op Twitter. Ze gaf me Netflixhuiswerk op: Wild Wild Country. Er kwam een te gek nummer uit, waar onze voorliefde voor eind 90’s altrock nogal vanaf druipt. Deze maakte voor mijn gevoel het album echt af, nog net op tijd voor de opnames.

*nu ga ik vertellen over de opnames*

De opnames gingen als volgt: technicus en fulltime chille dude Nick Habermehl hielp ons met drums in de Guisound Studio in Zwolle. Gelke ramde die hele plaat er in een weekend in. Verder bij deze een eervolle vermelding voor Willem Coenen, die fantastisch een drumstel kan stemmen en ik hoop dat ‘ie nog voor z’n pensioen een drumstemschool begint want daar heeft de wereld wat aan.

Gitaren namen we zelf op in de oefenruimte. Emiel is eigenlijk een studiotechnicus in het lichaam van een Emiel van den Berg en dat komt er dan mooi uit als je zo’n iemand nodig hebt. Het oefenhok werd door hem omgebouwd tot gitaarstudio, waar Jurro en ik fijn als de gitaarnerds die we zijn los konden gaan op gitaarmuren, solo’s en getimede feedback.

Bassen gebeurde bij mij thuis op zolder, precies op die heetste dagen van het jaar. Af en toe kop onder de kraan, natte sjaal om, en door. In een later blog ga ik misschien dieper in op welke gitaar of bas waar is gebruikt en waarom, maar nu niet want wie boeit dat nou.
Alle zang is ook op de zolderkamer opgenomen, in mijn doe-het-zelf zangkabine die beter klinkt dan ‘ie eruit ziet. Als ik een take over moest doen met meer emotie kon ik altijd even de deur dicht doen en het licht uit, voor die claustrofobische touch. Emiel en Jurro kwamen langs voor tweede stemmen en Jurro bleek een bijzonder technische zanger te zijn als het gaat om delay-effecten nabootsen (heksekseksekseks).
Guido mixte de hele plaat in een week fantastisch af. Hij snapt onze muziek en dat is niet vanzelfsprekend als je aangewezen bent op een wispelturige leadzanger die telkens weer een andere Weezerplaat aanhaalt als referentiepunt. Elk nummer komt er nu uit zoals je zou hopen, we klinken zoals we (zouden willen) zijn. Dat klinkt misschien een beetje halleluja en dat is het misschien ook wel, maar die plaat is net af en ik ben er lyrisch over en zo is het. Tot slot masterde Darius van Amsterdam Mastering het totaal tot een dik vet consistent geheel, zodat het zowel rockt op je phone als in de feesttent.

De albumpresentatie van STADAARNIETZODOEIETS is 2 februari in ’t Ukien, Kampen.
Zin an!
Voor die tijd droppen we nog wel een nummer. Misschien volgende week al.

Fokko